ד"ר סילביה גרון
 
בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעותית בביקוש של מבוגרים לטפול אורתודונטי. לצורך טפול אורתודונטי מוגדר כמבוגר כל אדם  אשר סיים את תהליכי הגדילה.  במרפאתנו אחוז המבוגרים גבוה מאד, מעל 50% מן המטופלים האורתודונטים הינם מבוגרים מעל גל 17, אשר נהנים מהיתרונות שמקנה טפול אורתודונטי בכל גיל, ונהנים מהאפשרות לבצע טפול אורתודונטי בלתי נראה, מבלי להתפשר על הופעתם החיצונית במהלך הטפול.
 
הסיבה העיקרית לפנייה של מבוגרים לטפול האורתודונטי היא הרצון לשפר אסטטית את מראה השיניים והחיוך, במקרים שכבר נעשה בעבר טפול אורתודונטי, והשיניים חזרו במידה מסוימת לעמדתם הקודמת. או במקרים שלא עברו טפול בעבר והחליטו שהגיע הזמן לכך. חלק  מן המטופלים מגיעים לטפול אורתודונטי בגלל בעיות שנוצרו במהלך השנים, כגון הצטופפות של השיניים או רווחים לא אסטטים.
 
הטפול האורתודונטי במבוגר מתחלק למספר סוגים :
ניתן לבצע טפול מלא בכל בעיות הסגר, כפי שנעשה אצל ילדים ונוער.  טפול אורתודונטי מלא לעתים מחייב עקירת שיניים בריאות, אם כדי לפתור בעיות חמורות של צפיפות  או הבלטת שיניים או על מנת להסוות ליקוי ביחסי הלסתות על ידי שינוי עמדת השיניים .
במקרים שמידת הצפיפות לשיניים הינה גבולית ניתן להשיג את המקום הדרוש לצורך יישור השיניים  על ידי שיוף השיניים והורדה של כמות מינימאלית של אמייל מן השיניים , או על ידי הרחבה של קשתות השיניים, או שילוב ביניהם, וזאת כאלטרנטיבה לעקירת שיניים.
כאשר הבעייה האורתודונטית הינה חמורה ונובעת מליקוי ביחסי הלסתות, יש צורך לשלב את הטפול האורתודונטי עם כירורגיה של הלסתות (טפול אורתוכירורגי) לשם השגת התוצאה האופטימלית מבחינה בריאותית ואסטטית.
 
 חלק גדול מן הטפולים האורתודונטים אצל המבוגר הינם טפולים קצרים או חלקיים במטרה לפתור בעייה אסטטית מקומית, כגון רווחים קדמיים , צפיפות, ליקוי בעמדת מספר שיניים, או  סגר צלבי .
 
 טפול אורתודונטי יכול להיות משולב עם טפול משמר או שיקומי, ומטרתו להזיז את השיניים לעמדה שתאפשר שיקום הפה על ידי כתרים או שתלים. טפול אורתודונטי במקרים של בעיות חניכיים חמורות אשר גרמו לתזוזות של השיניים קדימה תוך כדי יצירת רווחים גדולים. במצבים אלה ישנה גם ירידה בכמות העצם התומכת בשיניים. השילוב של הטייה קדמית של השיניים עם ירידה בכמות העצם התומכת גורם להידרדרות מהירה של מצב החניכיים. במקרים אלה מטרת הטפול האורתודונטי, בנוסף לשפור אסטטי, היא להזיז את השיניים לעמדה שבה הכוחות הטבעיים הפועלים על השיניים (בלעיסה , בליעה ודבור) לא יחמירו את מצבם.  
 
המכשור האורתודונטי שבו משתמשים אצל מבוגר הינו המכשור האורתודונטי הרגיל, כגון פלטות ניידות, מכשירים קבועים המודבקים על השיניים (ממתכת או מחמרים שקופים), וכן רסנים חיצוניים. כמובן שמשתדלים להשתמש במכשירים אסטטים יותר, כמו סמכים או פלטות שקופות, או מכשירים בלתי נראים כמו הסמכים הלינגואלים, או שילוב של מכשירים שונים.

ליצירת קשר עם המרפאה

תפריט נגישות