מאת: ד"ר סילביה גרון

(הכתבה התפרסמה באתר DOCTORS)

טיפול אורתודונטי הינו נפוץ ומקובל ביותר סביב גילאי 11-14 וילדים רבים בגיל זה מסתובבים עם מכשירים אורתודונטים בפה: גשר סמכים או קוביות, כפי שנהוג לכנותם.

הצורך בטיפול אורתודנטי מתעורר מסיבות שונות, חלקן הן סיבות מולדות גנטיות כגון: צפיפות שיניים  רווחים בין השיניים, שיניים בולטות, עודף או חוסר  שיניים,ובעיות בגדילת הלסתות. חלק מהסיבות הן נרכשות, כגון: מציצת אצבע, דחיפת לשון, נשימה דרך הפה, נשירה מוקדמת או מאוחרת של שיני חלב, ליקוי בבליעה, תזונה לקויה ועוד.

להלן טיפים לקביעת הגיל המתאים להתחלת הטיפול האורתודונטי:

• גיל התחלת הטיפול נקבע על ידי האורתודונט, תוך התייחסות לבעיה של הילד.

• מומלץ להיבדק לראשונה אצל אורתודונט בסביבות גיל 7 – ישנן בעיות אורתודנטיות הדורשות טיפול מוקדם.

• החיסרון של טיפול בגיל מוקדם הוא משך טיפול ארוך יותר ועלות נוספת הנגרמת עקב טיפול דו-שלבי. חסרון נוסף הוא הקושי להשיג את שיתוף הפעולה של ילדים בגיל זה, אשר אינם בוגרים מספיק. יש צורך בהסברה והכנה נכונה של הילד ושל ההורים. אולם, טיפול מוקדם מקנה גם יתרונות חשובים: טיפול מוקדם הנעשה בצורה נכונה ימנע התפתחות בעיות אורתודונטיות חמורות יותר, יפשט את הטפול האורתודונטי, יהיה אפקטיבי יותר וייתן תוצאה טובה יותר ויציבה יותר.

• בקיעת השיניים איננה תמיד מתואמת עם גדילת הלסתות; לעתים נראה ילד בן 9 אשר כל השיניים הקבועות שלו כבר בקעו, ולעתים נראה ילד בן 14, עדיין עם רוב שיני החלב בפה

• טיפול אורתודונטי נמשך בין שנה לשלוש שנים, משך הטיפול נקבע בהתאם לחומרת הבעיה לשיתוף הפעולה של המטופל והקפדה על הוראת האורתודנט.

• במהלך טיפול אורתודונטי חשוב להקפיד על ניקיון מכשירי הטיפול ותפעול נכון שלהם, הקפדה על היגיינת השיניים, הימנעות ממאכלים דביקים או קשים אשר עלולים לפגוע במכשיר המטפל וביקורים תכופים אצל רופא השיניים והשיננית.

• ההשפעה על צורת הגדילה וכיוון הגדילה של הלסתות הינה אפקטיבית ביותר כאשר היא מלווה את תקופת תאוצת הגדילה שהינה סביב גיל ההתבגרות. תקופת ההתבגרות וסיום הגדילה מקדימה אצל הבנות (בסביבות גיל 14 שנים) ומאוחרת יותר אצל הבנים (בסביבות גיל 17). כלומר אם הטפול מתחיל מאוחר מדי הוא לא יהיה אפקטיבי, ואם הוא מתחיל מוקדם מדי הוא יימשך זמן רב מדי.

• לשיניים יש נטייה לחזור למצב הקודם ליישור השיניים, אך ניתן לשמור על תוצאות הטיפול על-ידי מקבע ששומר את השיניים במקומן הנכון.

ד"ר סילביה גרון היא יו"ר האגודה האורתודונטית בישראל.

ליצירת קשר עם המרפאה

תפריט נגישות