ד"ר סילביה גרון

 האם הייתם עוברים ניתוח אצל רופא משפחה? כנראה שלא. כאשר צריך לעבור פרוצדורה רפואית, רובנו יודעים כי ישנה חשיבות רבה בפניה לרופא המומחה בתחום. רופא מומחה הוא רופא שהמשיך את לימודיו והכשרתו לאחר קבלת התואר ועבר בהצלחה את מבחני ההתמחות של משרד הבריאות. לעומת זאת, רק חלק קטן מאלה הנזקקים לטיפולי שיניים מתקדמים יודעים כי גם בתחום רפואי זה יש התמחויות. אורתודנטיה למשל, היא מומחיות ביישור שיניים. רופא שיניים שלמד 4 שנים נוספות במוסד אקדמי המוכר על ידי משרד הבריאות ועבר את בחינות ההסמכה הוא אורתודונט או מומחה ליישור שיניים. החוק בישראל מאפשר לכל רופא שיניים לעסוק ב יישור שיניים , אך רופא זה אינו רשאי להיקרא אורתודנט או כל שם ותואר אחר העלולים להטעות את הציבור. 

הורים רבים לבני עשרה מתמודדים עם הצורך להחליט על איש המקצוע שיבצע את יישור השיניים של ילדם. הצורך ביישור שיניים הוא צורך אסתטי, אבל בעיקר צורך רפואי אמיתי, שלעתים אי טיפול בו עלול להוביל לשורה של בעיות רפואית של השיניים, הפה והחניכיים. למרבה הצער, תחום טיפולי השיניים הוא פרוץ. הורים המבקשים טיפול מקצועי לילדם נתקלים בקושי להחליט מהו הטיפול הטוב ביותר. הסיבה לכך היא העובדה שהחוק בישראל מאפשר לכל רופא שיניים לפרסם את שירותיו. אולם, עד עתה, החוק לא קבע מערכת אכיפה יעילה המפקחת על הפרסומים והמידע המועבר לציבור בנושא זה, והאחריות על מהימנות הפרסומים הושארה לרופאים עצמם. בישראל עובדים למעלה מ- 9,000 רופאי שיניים. רק כ- 800 מהם הם רופאי שיניים מומחים, כאשר רק כ- 160 מהם הם אורתודונטים. אמנם החוק מאפשר לכל רופא שיניים לעסוק בכל תחומי הטיפול בשיניים. אולם הוא אוסר על הטעיה של הלקוחות.

המצב הפרוץ פתח תחום שלם של "מומחיות" שקיימות רק על גבי המודעות – כמו "מומחה לרפואה אסתטית". רופאי שיניים המציעים טיפולי שיניים במחיר מבצע, ובטיפול קצר ונוח "ללא צורך בעקירות" ו"ללא גומיות", עלולים להטעות את לקוחותיהם. שכן, קל מאוד להתפתות לטיפול מהיר וזול, במיוחד כאשר מדובר ברפואת שיניים ובטיפול שאמור להתמשך למעלה ממספר חודשים. יחד עם זאת, יש לזכור כי לעתים קל וזול הופך ליקר וארוך כאשר יש צורך בתיקון נזקים שנעשו כתוצאה מטיפול לא מקצועי. יש לזכור כי הטיפול האורתודונטי הוא מגוון ומותאם למאפיינים האישיים של המטופל, ואופי הטיפול נקבע רק לאחר בדיקה מקצועית. תפקיד האורתודנט הוא לקבוע תוכנית טיפול המתייחסת לנתונים שונים הקשורים למבנה הלסתות, השיניים והפנים ולאסתטיקה של החיוך. לכן הבטחה מוקדמת להשתמש בטכניקה של הרחבת קשת השיניים במקום עקירת שיניים איננה בהכרח האפשרות הטובה ביותר עבור  מטופל מסוים. ישנם מאות סוגים של מכשירים אורתודונטים, ותפקיד האורתודנט להכיר את כולם ולהשתמש בהם באופן מקצועי בהתאם למקרה, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר. תוכנית הטיפול של האורתודונט איננה מוכתבת על ידי סוג המכשיר, להיפך, האורתודונט בוחר את סוג המכשיר לפי תוכנית הטיפול.

צרכנות בריאות מודעת חשובה במיוחד כשמדובר ברפואה פרטית ויכולת הפיקוח על העובדים בתחום אינה גבוהה. הורים הבוחרים את הרופא המטפל חייבים לבדוק את תחומי מומחיותו, האם קיבל תעודה של משרד הבריאות, את הדרך בה מותאם הטיפול ואת ניסיונו.

יישור שיניים, או בשם המקצועי – אורתודונטיה, היא מומחיות.

חשוב לדעת זאת כאשר בוחרים את הרופא המטפל.

ליצירת קשר עם המרפאה

תפריט נגישות