ד"ר סילביה גרון

סמכים לינגואלים חדשים !

בשיטת אורתודונטיה לינגואלית מודבק המכשיר האורתודונטי בצד הפנימי של השיניים במקום בחזית ולכן אין הוא נראה לעין והטפול האורתודונטי מתנהל תוך שמירת אסטטיקה מקסימלית.
המכשיר האורתודונטי הלינגואלי מורכב מסמכים המודבקים בצידן הפנימי של השיניים, מחוט קפיצי העובר ביניהם ומפעיל כוחות על השיניים, וכן מגומיות וקפיצים שונים המחברים ביניהם. הסמכים הלינגואלים המסורתיים ( G7) הינם גדולים, בעלי "משטח לעיסה" רחב וכן ווים בולטים הנושאים את החוטים והקפיצים האורתודונטים. סמכים אלה הינם יעילים ביותר ומאפשרים טפול במגוון רחב ביותר של בעיות אורתודונטיות, כולל בעיות המוגדרות כבעיות אורתודונטיות קשות, כגון מנשך עמוק או מנשך פתוח.
אולם עקב גודלם ועקב הווים הדוקרניים של הסמך גרמו הסמכים המסורתיים לקשיי הסתגלות ולקשיי דבור. רוב המטופלים הסתגלו לסמכים תוך שבוע עד עשרה ימים, כאשר בתקופה זו חשו אי נוחות ושריטות בלשון, אשר הגבירו את קשיי הדבור. 
קשיים אלה הרתיעו רבים מן המטופלים אשר ביקשו ליהנות מיישור שיניים בלתי נראה, ומנעו אורתודונטים רבים מלהמליץ על שיטה זו.
אולם בשנים האחרונות חל מהפך בתחום זה והיום קיימים סוגים  חדשים של סמכים אורתודונטים שגודלם כשליש מגודל הסמכים הלינגואלים המסורתיים ( 2D, STB, INNOVATION- L ועוד).  הווים הדוקרניים הוסרו ברובם, והוכנסו לסמך מנגנונים מיוחדים להקטנת החיכוך , דבר המאפשר הזזה מהירה יותר של השיניים תוך הפעלת כוחות קלים ביותר.
הקטנת גודל הסמכים הינו שיפור משמעותי לא רק מבחינת הנוחיות והיעדר הפרעה בדבור, אלא גם מבחינת שמירת הגיינה. הסמך הקטן מודבק רחוק מן החניכיים ומאפשר ניקוי טוב ושמירת בריאות החניכיים. , ולכן יכול להתאים גם למטופלים שעברו טפולי חניכיים.
הקטנת גודל הסמך התאפשרה עקב השיפורים המשמעותיים שחלו בשנים האחרונות בתחום הדבקים האורתודונטים. הדבקים האורתודונטים החדשים מאפשרים הדבקת סמכים קטנים ביותר, ואין צורך היום בבסיס רחב של הסמך למניעת נפילת סמכים.
 
לכל אחד מסוגי הסמכים החדשים ישנם ייתרונות וחסרונות, וחשובה הבחירה הנכונה של סוג הסמך לבעיה האורתודונטית . לחלק מן הבעיות האורתודונטיות כדאי ורצוי להשתמש בסמכים הלינגואלים המסורתיים, ולנצל את תכונותיהם לשיפור מהירות ויעילות הטפול. בבעיות אורתודונטיות אחרות ניתן להשתמש בסמכים הקטנים לסוגיהם וליהנות מיתרונותיהם.
בחירה נכונה ומבוססת של הסמך הלינגואלי בהתאם לבעיה ולתכנית הטפול האורתודונטית מהווה שלב חשוב בתכנון הטפול,  בחירה נכונה תפשט את הטפול ותביא לתוצאות הטובות ביותר בדרך המהירה ביותר.

ליצירת קשר עם המרפאה

תפריט נגישות